درباره دريافت كد رهگيري املاك و استعلام

کد رهگیری املاک یکی از ملزومات مهم در زمان معامله ملک می باشد که داشتن این کد، مزایا و امتیازهای بالایی برای هر دو طرف معامله در پی دارد. دریافت کد رهگیری املاک، از بسیاری از مشکلات و جرایم جلوگیری می کند و می توانید به وسيله آن استعلام موارد بسیاری نظیر میزان بدهی بانک را بگیرید. 

دراین مقاله از شهرهای جدید با مسائل مربوط به املاك و مستغلات و كد رهگيري املاك بیشتر آشنا خواهید شد. 

کد رهگیری املاک چیست؟

کد-رهگیری-املاک-چیست؟

در زمانهای قدیم معاملات املاك و مستغلات به طور دست نویس انجام می شد و می توانستید این معاملات را در خانه یا بنگاهها انجام دهید اما از سال 87 تا به الان به منظور حفظ امنیت و جلوگیری از جرائم در قراردادهای ملکی، معاملات ملکی در سامانه هوشمند سازمان ثبت اسناد و املاک، ثبت می شود.

این سامانه برای اطلاع از معاملات ملکی و مشاهده آمار دقیق مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر آن تخلفات پیش آمده در بازار املاك و مستغلات را نیز تا حد زیادی کنترل می کند زیرا همه اشخاص باید معاملات ملی خود را در این سامانه ثبت کنند. دو طرف معامله و مشاورین املاک موظف هستند که معاملات انجام شده و تمام جزئیات قراردادها را ثبت کنند.

از جمله مهمترین اطلاعاتی که در سامانه هوشمند اسناد و املاک ثبت می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از-جمله-مهمترین-اطلاعاتی-که-در-سامانه-هوشمند-اسناد-و-املاک-ثبت-می شود-می توان-به-موارد-زیر-اشاره-کرد

  • مشخصات کامل طرفین معاملات ملکی
  • آدرس, کد پستی و پلاک ثبت شده برای ملک مورد نظر
  • تاریخ دقیق قرارداد
  • تاریخ تحویل املاك و مستغلات
  • مبلغ توافق شده برای فروش, رهن یا اجاره
  • مقدار بیعانه پرداخت شده
  • جزئیات امکانات موجود در خانه
  • بعد از آن که اطلاعات مورد نیاز را ثبت کردید، یک کد رهگیری املاک برای تأیید معامله و ملک ثبت و ارائه می شود.  

ثبت رسمی معاملات املاك و مستغلات

ثبت-رسمی-معاملات-املاك-و-مستغلات

در بازار مسکن خرید، فروش ملک، رهن یا اجاره ملک به وفور انجام می شود و هر روزه بنگاهها و مشاوران املاک شاهد معاملات ملکی بسیاری هستند. معاملات املاك و مستغلات در اغلب موارد در دفاتر املاک انجام می شود و مشاورین املاک نقش واسطه را در این معاملات ایفا می کنند. در مراکز مربوط به معاملات املاك و مستغلات  برای ثبت معاملات، اوراق مختلفی مانند مبایعه نامه رد و بدل می شود که در تمام بنگاههای معاملات املاک وجود دارد و توسط اتحادیه ها این اوراق ارائه می شود.

در اوراق موجود در بنگاههای املاک، تمام اطلاعات مربوط به معامله مانند مشخصات طرفین، امضای هر دو طرف قرارداد و اطلاعات مربوط به املاك و مستغلات درج شده است. اما این معامله همچنان رسمی نشده است و برای قطعی کردن معامله و ثبت رسمی آن باید به سامانه هوشمند ثبت معاملات و املاک کشور مراجعه کنید. اگر در سامانه مورد نظر معامله ثبت رسمی نشود و کد رهگیری املاک وجود نداشته باشد؛ اوراق موجود مانند یک پیش نویس هستند و اعتبار کافی ندارند. بعد از آن که ثبت قطعی و رسمی معامله در سامانه هوشمند ثبت معاملات املاک انجام شود؛ برای تأیید و درستی اطلاعات وارد شده، یک کد رهگیری املاک به افراد داده می شود که صحت معامله را نشان می دهد که نشان می دهد این معامله رسمی شده و مزایای بسیار زیادی با خود به همراه خواهد داشت.

ثبت معامله در دفاتر رسمی:

ثبت-معامله-در-دفاتر-رسمی

همان طور که گفته شد؛ ثبت رسمی معامله، از بروز بسیاری از مشکلات ملکی جلوگیری می کند. آژانسهای املاک و دفاتر زیادی در سطح شهر وجود دارند که به افراد مختلف در امر یافتن املاك و مستغلات مورد نظرشان کمک می کنند اما متأسفانه تمام این بنگاهها مجوزهای لازم را ندارند و فقط دفاتر رسمی و مجوزدار می توانند ثبت معامله را انجام دهند. بنابراین برای آن که مطمئن شوید یک بنگاه املاک مطمئن یا معتبر است؛ می توانید از این طریق آن را تشخیص دهید زیرا مشاوران املاکی که قادر به ثبت رسمی معامله باشند؛ قطعا اعتبار کافی را دارند و می توانید به آنها اعتماد کنید.

نحوه دریافت کد رهگیری املاک:

نحوه-دریافت-کد-رهگیری-املاک

کد رهگیری املاک یکی از ملزومات برای تأیید معامله ملکی است. زمانی که در حال انجام یک معامله ملکی هستید؛ برای دریافت کد رهگیری املاک، باید به یکی از دفاتر املاک که مجوزهای لازم از سوی اتحادیه را دارند؛ مراجعه کنید و روند معامله را در آنجا انجام دهید. امکان ثبت رسمی معامله انجام شده، نشان دهنده اعتبار یک مشاور املاک است.

بعد از آن که توافقات و صحبتهای اولیه بین فروشنده و خریدار، یا صاحب خانه و مستأجر، انجام شد مشاور املاک می تواند اطلاعات مربوط به دو طرف معامله و اطلاعات مربوط به املاك را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور درج کند و بعد کد رهگیری املاک برای او ارسال می شود. کد رهگیری املاک نشان دهنده ثبت و تأیید معامله انجام شده است و مراحل دریافت کد رهگیری ملک، به وسیله ی مشاورین املاک و تحت نظر مستقیم اتحادیه املاک صورت می گیرد.  این کد در اوراق مبایعه نامه ثبت می شود و در صورت لزوم می توانید از طریق کد رهگیری املاک، معامله صورت گرفته را پیگیری کنید.

مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری ملک:

مدارک-لازم-برای-دریافت-کد-رهگیری-ملک

دو طرف معامله باید مدارکی را در هنگام بستن قرارداد به همراه داشته باشند و این مدارک را به مشاوران املاک بدهند تا مشاورین املاک بتوانند قرارداد مورد نظر را تنظیم کنند و در سامانه ثبت معاملات و املاک درج کنند و کد رهگیری ملک را دریافت کنند. مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

  • اصل مدارک هویتی دو طرف معامله (کارت ملی هوشمند و شناسنامه، کارت اقامت برای اتباع و...)
  • اصل مدارک مالکیت (سند، قولنامه، بنچاق، گواهی انحصار وراثت و موارد مشابه (
  • تاییدیه کد پستی ملک  (به وسیله اداره پست منطقه انجام می شود)
  • حضور دو شاهد الزامی است (مرسوم است هر طرف قرار داد یک نفر شاهد با مدارک شناسایی به همراه داشته باشد )
  • برگه کارشناسی ملک فنی و حقوقی ( در مبالغ بالا)
  • پر کردن فرم پیش نویس قرارداد با کد رهگیری ملک در زمان حضور در دفتر املاک و مهر مشاور املاک 

بیشتر بدانید:

راهنمای خرید خانه

دانستنی های خرید املاک

چگونگی دریافت کد رهگیری املاک:

چگونگی-دریافت-کد-رهگیری-املاک

بعد از آن که معامله املاك و مستغلات در سامانه ثبت اسناد و املاک درج شود؛ یک کد 13 رقمی به وسیله پیام کوتاه برای خریدار و فروشنده و یا مستأجر و صاحب خانه ارسال خواهد شد که می تواند اعتبار و حکم رسمی برای معامله انجام شده محسوب شود. ارسال کد رهگیری املاک نشان دهنده آن است که این معامله بدون هیچ مشکلی انجام شده است و ملک یا زمین مورد نظر هیچ موردی ندارد و در آینده مشکلی پیش نخواهد آمد.

بعد از تأیید معامله انجام شده، قرارداد و اطلاعات مربوط به معامله املاك و مستغلات در 3 نسخه ارائه و امضا می شود. هر کدام از این نسخه های چاپ شده به مشاور املاک،  خریدار و فروشنده عرضه می شود. در بالای هر نسخه یک کد QR چاپ شده و یک برچسب هولوگرام چسبانده می شود که اصالت معامله را نشان می دهد.

کد رهگیری ملک برای اجاره هم به همین صورت انجام می پذیرد و مستأجران هم باید حتما کد رهگیری ملک را دریافت کرده و قرارداد تنظیم شده در سامانه ثبت رسمی شود. ذکر مبلغ تعیین شده و امکانات موجود در ملک نیز مانند خرید و فروش ملک، باید درج شود.

مبایعه نامه ملک:

مبایعه-نامه-ملک

قرارداد فیزیکی نوشته شده و امضا شده بین دو طرف معامله را مبایعه نامه می گویند که در این قرارداد مشخصات ملک فروخته شده و مبلغ دریافتی را ذکر می کنند. این قرارداد بین فروشنده و خریدار یا بایع و مشتری می باشد که بعد از ثبت رسمی آن در سامانه، در سه نسخه قابل چاپ است و به خریدار، فروشنده و مشاور املاک ارائه می شود.

همان طور که بیان شد بعد از تأیید معامله کد رهگیری املاک ارسال می شود که یکی از موارد اصلی مبایعه نامه محسوب می شود.  

هزینه دریافت کد رهگیری املاک چقدر است؟

همان طور که گفتیم در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، می توانید کد رهگیری املاک را دریافت کنید.  ثبت در این سامانه باید توسط مشاورین املاک و دفاتر رسمی معاملات املاك و مستغلات انجام شود و مبلغ ثبت معامله بسیار ناچیز است. بنابراین توصیه اکید ما و متخصصین این امر در این است که حتماً بعد از آن که توافقات نهایی انجام شد، معامله انجام شده در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور درج و ثبت شود . انجام این کار هزینه و زمان کمی از شما می گیرد اما جلوی مشکلات بسیار بزرگی را خواهد گرفت و در صورتی که یکی از طرفین به موارد ذکر شده در قرارداد پایبند نباشد؛ طرف دیگر معامله می تواند این موضوع را پیگیری کرده و شکایت کند.

اگر بنگاه املاکی درخواست پرداخت هزینه ی بیشتری را داشت به هیچ عنوان قبول نکنید زیرا درخواست مبلغ بالاتر برای ثبت رسمی قرارداد، از سوی مشاوران املاک، غیرقانونی بوده و در صورت مشاهده ی چنین موردی حتماً با اتحادیه املاک ارتباط برقرار کرده و شکایت خود در این زمینه را ثبت کنید و این موضوع را پیگیری کنید.

هزینه مبایعه نامه: 100 هزار ریال

هزینه ثبت رسمی اجاره نامه: 50 هزار ریال

هزینه ثبت رسمی اجاره به شرط تملیک: 100 هزار ریال

هزینه ثبت رسمی انتقال سرقفلی: 100 هزار ریال

هزینه ثبت رسمی پیش فروش: 100 هزار ریال

هزینه ثبت رسمی وقف، هبه و صلح، رایگان

هزینه ثبت رسمی واگذاری تعاونی مسکن /انبوه ساز: 100 هزار ریال

هزینه ثبت رسمی قراردادهای دولتی: 100 هزار ریال

هزینه حکم قضایی: 100 هزار ریال

هزینه ثبت رسمی قرارداد های غیر رسمی قبل از اول بهمن 87100 هزار ریال

هزینه ثبت رسمی قرارداد های غیر رسمی بعد از اول بهمن 87100 هزار ریال

هزینه ثبت رسمی قرارداد های توافقی : 100 هزار ریال

هزینه ثبت رسمی معاوضه املاک: 100 هزار ریال

استعلام کد رهگیری املاک:

بسیاری  از طرفین قرارداد قبل از آن که معامله مورد نظر انجام شود؛ شماره ی خود را در سامانه ثبت املاک و معاملات درج می کنند. با این کار کد رهگیری املاک به صورت پیامکی برای آنها ارسال می شود که این پیامک نشان می دهد این معامله بدون مشکل انجام شده است و ثبت رسمی آن تأیید می شود.

اگر شماره شما در سامانه ثبت نشده باشد برای استعلام کد رهگیری املاک، می توانید به وسیله ارسال << کد ملی یکی از طرفین قرارداد#کد رهگیری قرارداد >> به شماره 110203001 ،, اطلاعات لازم را دریافت کنید و از درستی معامله اطمینان حاصل کنید.  

مزایای دریافت کد رهگیری املاک:

ثبت رسمی معاملات املاك و مستغلات در سامانه هوشمند فواید بسیار زیادی داشته است و از مشکلات و جرائم زیادی جلوگیری کرده است. ثبت معاملات در سامانه باعث شده است از فروش ملک به چند نفر، به صورت همزمان جلوگیری شود. همچنین هر دو طرف معامله با دریافت کد رهگیری ملک، از اعتبار و درستی معامله اطمینان حاصل می کنند. در صورت  بروز مشکل، طرفین قرارداد می توانند با کمک کد رهگیری ملک و ثبت رسمی قرارداد، به وسیله مراجع قانونی، مشکل خود را پیگیری کنند. همچنین یکی دیگر از مزایای ثبت رسمی معاملات املاك و مستغلات این است که می توانند بدین وسیله، از طرحهای شهرداری اطلاع پیدا کنند و اگر ملک مورد نظر در مسیر طرحهای شهرداری قرار می گیرد؛ می توانند قبل از تأیید قرارداد از آن مطلع شوند. همچنین از طرحهای دیگر مانند احداث مترو یا فضای سبز در منطقه ی خود آگاه خواهند شد. آگاهی از بدهی های بانکی ملک نیز می تواند یکی از مزیتهای ثبت قراردادها در سامانه هوشمند باشد. در پایان اگر شما قصد داشته باشید وام ودیعه مسکن بگیرید و یا از طرحهای حمایتی دولت بهره مند شوید؛ باید کد رهگیری ملک داشته باشید.

امیدواریم این مقاله از شهرهای جدید راهنمایی خوبی در این زمینه ارائه داده باشد.

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله درباره دريافت كد رهگيري املاك و استعلام چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت