عایق کاری رطوبتی

عایق کاری رطوبتی ساختمان ها از مهم ترین مباحث ساختمان سازی است که اجرای آن باید با دقت مضاعف انجام گیرد، در غیر اینصورت در اثر نفوذ رطوبت به داخل ساختمان و اجزای آن، خسارت های زیادی به ساختمان و حتی ساختمان های مجاور وارد می شود. از جمله بخش هایی از ساختمان که نیاز به عایق کاری رطوبتی دارند، کف های طبقات مختلف ساختمان، شالوده ها، دیوارهای زیرزمین، کف پنجره ها و درزهای انبساط هستند. رطوبت از طریق خاک مجاور دیوار و یا بارش باران جذب دیوارهای ساختمان می شود. برای محافظت دیوارها در برابر رطوبت، ساده ترین و سنتی ترین روش استفاده از سنگ در پایین دیوار و یا قسمت بالای دیوار است؛ برای اینکه دیوارهای خشتی بر اثر جریان آب سطحی در قسمت تحتانی شسته شده و فرسایش می یابند.

عایق های رطوبتی می تواند از جنس قیر و گونی، ایزوگام (عایق های پیش ساخته)، عایق های پلیمری، پشم و الیاف شیشه باشد.

مهم ترین مصالح برای استفاده درعایق کاری رطوبتی، قیر و گونی است. قیر ماده ای چسبنده و غیر قابل نفوذ در برابر آب و رطوبت است و البته در برابر اسیدها و بازها و املاح آب نیز مقاومت قابل قبولی از خود نشان می دهد. استفاده از قیر و گونی نسبت به سایر مصالح عایق کاری  از نظر اقتصادی به صرفه است. هر چند در مورد عایق های قیر و گونی امکان پارگی در اثر فشارهای وارده بر ساختمان وجود دارد.

قیر و گونی ممکن است در دماهای بالا تجزیه شود، در شرایط عادی این جنس عایق کاری تا چندین سال دوام می آورد و البته ترمیم مجدد آن مشکلات اجرایی و آلودگی محیط زیست را به همراه دارد.

عایق کاری رطوبتی

محل قرارگیری عایق های رطوبتی از طریق زمین و پی ساختمان به دیوار

برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در دیوارهای داخلی و خارجی، ابتدا روی پی را با کرسی چینی تا حد بالای بلوکاژ کف بالاآورده و سپس روی کرسی چینی را سیمان کاری و عایق بندی می کنیم. این عایق بندی باید به صورتی انجام گیرد که فاصله بین کرسی چینی و دیوار با عایق پوشانده شود.

مراحل اجرای کار به صورت زیر است:

1.     اجرای اندود ماسه سیمان به ضخامت 2 سانتی متر روی کرسی چینی، این اندود باید نرم و خمیری شکل باشد تا عایق را سوراخ نکند. به جای اندود ماسه سیمان می توان از آسفالت ریزدانه نیز استفاده کرد.

2.     لایه های گونی روی کرسی چینی در دو طرف آن باید حدود 10 سانتی متر پایین آورده شود تا احتمال نفوذ آب به کرسی چینی از بین برود.

3.     در محل اتصال لایه های قیر و گونی باید بین لایه ها حداقل 20 سانتی متر همپوشانی وجود داشته باشد.

4.     اجرای یک لایه قیر روی اندود.

5.     گستردن یک لایه گونی بر روی سطح قیر و فشردن آن.

6.     پوشاندن گونی با یک لایه قیر.

محل قرارگیری عایق های رطوبتی

عایق کاری پشت بام

برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به پشت بام سه مرحله باید اجرا شود:

1.     شیب بندی بام

2.     عایق کاری بام

3.     محافظت از عایق کاری توسط موزاییک یا سایر مصالح بدین صورت که روی عایق قیر و گونی ملات ماسه سیمان ریخته می شود و پس از چیدن موزاییک ها، روی آنها دوغاب سیمان و پودر سنگ ریخته می شود تا درزهای بین موزاییک ها کاملا پر شود.

نکاتی که باید در عایق کاری پشت بام رعایت شود:

1.     برای عایق کاری بام باید با بستن ناودان ها، آب به مدت 24 ساعت روی بام بماند تا عدم نشتی در آن کنترل شود.

2.     لایه اول عایق کاری قیر باید شل باشد، زیرا به علت روان بودن سطوح ناهموار را می پوشاند.

3.     عایق کاری پشت بام از لبه ناودان شروع می شود و به بالا ادامه می یابد، تا موقع روان شدن آب رطوبت از درز گونی ها به زیر گونی هایی که در سراشیبی قرار گرفته اند نفوذ نکند.

4.     در عایق کاری با قیر و گونی بهتر است لایه های گونی تا 10 سانتی متر همپوشانی داشته باشند.

5.     سطح مورد نظر باید عاری از هرگونه گرد و خاک، رطوبت و چربی باشد.

6.     اجرای عایق کاری پشت بام باید در فصول خشک سال انجام گیرد.

عایقکاری پشت بام

پوشش روی عایقکاری با موزائیک

عایق کاری سرویس های بهداشتی

برای عایق کاری سرویس ها، ابتدا روی کف را با ملات ماسه و سیمان اندود کرده و پس از خشک شدن اندود، روی آن را عایق کاری می کنند. برای جلوگیری از خراب شدن لایه های عایق در کف بهتر است که قبلا مراحل عایق کاری را در کنار دیوارها انجام داده و پس از خاتمه کاشی کاری بدنه دیوارها، بقیه عایق کاری را انجام دهیم.

عایقکاری سرویس بهداشتی

عایقکاری سرویس بهداشتی

در عایق کاری سرویس های بهداشتی و حمام به این موارد باید دقت کرد:

1. ارتفاع قیر و گونی حمام باید 30 سانتی متر بالاتر از دوش باشد.

2. اجرای عایق کاری کف در سرویس ها از کفشور به سمت دیوار می باشد.

3. تاسیسات الکتریکی و مکانیکی باید زیر عایق کاری رطوبتی قرار گیرد.

4. برای عایق کاری سرویس های بهداشتی ابتدا دیوارها را قیر و گونی کرده و آن را تا 10 سانتی متر روی کف ادامه می دهیم و بعد از کاشی کاری و بلافاصله قبل از فرش کف نسبت به قیر و گونی کف اقدام می کنیم.

5. برای عایق کاری کف، لایه عایق را بالای بتن کف قرار می دهند.

عایقکاری دیواره سرویس ها

عایقکاری دیواره سرویس ها

عایق های رطوبتی پیش ساخته

استفاده از عایق های پیش ساخته هم مانند قیر و گونی در ساختمان سازی متداول است. این جنس از عایق کاری، وزن سبک و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد. این نوع عایق ها به علت اینکه در ساخت آنها از پلی استر استفاده شده، مقاومت بالایی در برابر انبساط و انقباض دارند. در عایق های پیش ساخته بر خلاف قیر و گونی، پارگی ایجاد نمی شود و تا دمای 130 درجه سانتی گراد بالای صفر و 40 درجه سانتی گراد زیر صفر، مقاومت خود را حفظ می کنند؛ این عایق ها سبک هستند و قابلیت انعطاف بالایی دارند. بهترین نوع عایق های پش ساخته نمد پشم شیشه است.

ضخامت عایق های پیش ساخته بین 2 تا 6 میلی متر و طول عمر این عایق ها حداکثر 10 سال است و از مهم ترین معایب آن تجزیه شدن در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید است. مواد تشکیل دهنده عایق های پیش ساخته، قیر صنعتی، فیلم پلی اتیلن، پودر تالک، باند و چسب، مواد پلیمری، پشم شیشه و پلی استر سوزنی است.

برخی از عایق های پیش ساخته، با روکش آلومنیوم ساخته می شوند که مقدار زیادی از نور و حرارت خورشید را در فصل های تابستان منعکس می کنند. عایق ها با روکش آلومنیومی به دو دسته تقسیم می شوند:

 1. عایق پی که مختص عایق کاری فونداسیون و شالوده ها است.

2. عایق بام که در پشت بام، سطوح خارجی، سرویس های بهداشتی، استخرها، تونل ها و ... کاربرد دارد.

عایق های رطوبتی پیش ساخته

عایق رطوبتی الیاف شیشه

 این نوع عایق های رطوبتی در فواصل معین و یکنواخت کنار یکدیگر قرار می گیرند. این محصول در عایق کاری لوله های گاز و آب جهت حفاظت آنها در مقابل رطوبت، خوردگی و پوسیدگی به کار می رود. عایق های ساخته شده از الیاف شیشه در برابر آتش سوزی و فرسایش مقاوم هستند و روی سطح آن ها هیچ گونه ذرات خورده شیشه دیده نمی شود.

عایق رطوبتی الیاف شیشه


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله عایق کاری رطوبتی چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت