راهنمای خرید خانه در پردیس

احتمالا شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که با افزایش سرسام آور قیمت مسکن در پایتخت، به فکر خرید خانه بزرگتر و با امکانات بهتر در شهرهای جدید اطراف تهران بیفتید و از طرفی هم به خاطر عدم شناخت و اشراف به پردیس در تصمیم خود دودل باشید. ما در این مقاله سعی بر آن داریم تا شما را با کلیات خرید مسکن در پردیس آشنا کنیم تا با اطلاعات جامع تر به سراغ مشاورین املاک پردیس و فاز مورد نظر بروید.پیشنهاد می کنیم به آگهی های وب سایت شهرهای جدید سری بزنید.

پس از کسب اطلاعات جامع، ابتدا باید فاز مورد نظر خود را انتخاب کنید، انتخاب فاز بستگی به شرایط و هدف شما از خرید دارد:

1.  اگر بودجه کافی دارید به سراغ فازهای 1 و 2 بروید؛ این فازها هم از نظر امکانات و موقعیت جغرافیایی برتری دارد و هم ساکنین بیشتری را در خود جای داده اند. این فازها در چند سال گذشته رشد قیمت قابل قبولی داشتند و برای خرید آپارتمان های بهتر و خانه های حیاط دار مطلوب ترین فازهای پردیس هستند.

2.  اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید و یا محل کارتان در تهران است، فاز 3 را انتخاب کنید. این فاز هم از نظر دسترسی به حمل و نقل عمومی وضعیت بهتری دارد و هم به دلیل وجود واحدهای مسکن مهر، با بودجه پایین تر نیز می توانید واحد مورد نظر خود را خرید کنید.

3.  فاز چهار هم واحدهای آپارتمانی و خانه های ویلایی را در بر گرفته، ولی اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید این فاز را در اولویت های بعدی قرار دهید چون نسبت به سه فاز قبل، دسترسی ضعیف تری دارد.

4.  اگر عجله ای برای سکونت یا خرید خانه در پردیس ندارید، سراغ فازهای 5 و 9 بروید؛ در این فازها پروژه های مسکونی و غیر مسکونی در دست احداث است و تعداد زیادی از آنها پیش فروش می شوند. البته نمی توان با قطعیت گفت که زمان تحویل پروژه ها چه موقع است ولی برای پیش خرید شما بودجه بسیار کمتری نیاز دارید و بخشی از خریدتان به صورت اقساط انجام می شود.

5.  اگر هرچه سریع تر می خواهید به پردیس نقل مکان کنید ولی سرمایه کافی در اختیار ندارید، با شنیدن قیمت های بالاتر در فازهای 1 تا 4 نا امید نشوید، سراغ فاز 8 بروید، این فاز واحدهای با متراژ کوچکتر و قیمت های پایین تر را در اختیار شما قرار می دهد، علاوه بر این فاصله کمتری نسبت به بقیه فازها در تهران دارد.

6.  فاز 10 پردیس فعلا خانه مسکونی دارد ولی برای خرید زمین، منطقه مناسبی است که بعدا به آن اشاره می کنیم.

7.  فاز 11 پردیس بیشترین واحدهای مسکن مهر با امکانات قابل قبول که ساخت شرکت کوزو ترکیه است را به شما ارائه می دهد. دسترسی به آزاد راه تهران- پردیس، قیمت های اشباع نشده و اغلب واحدهای کلید نخورده از مزیت های مهم فاز یازده است، در این فاز شما واحدهای مسکونی را می توانید مستقیما از پیمانکار بخرید و بدین ترتیب به قیمت عادلانه و بدون مداخله دلال ها خرید خود را انجام داده اید. البته امکانات شهری و رفاهی این فاز چندان تعریفی هم ندارد ولی برای تازه واردها بهترین انتخاب همین شهرک آرا یعنی فاز 11 پردیس است.

خرید خانه در پردیس

پیش فروش و پیش خرید واحدهای مسکونی در پردیس

خرید خانه در فازهایی که هنوز به بهره برداری نرسیده اند ریسک محسوب می شود زیرا: اولا در این فازها باید پیش خرید انجام دهید که قراردادهای پیش خرید همانطور که قبلا هم گفته شده بود، چه در پردیس و چه هرجای دیگر ابهامات و مشکلات مخصوص به خود را دارد. برای مثال شما نمی دانید که واحد خود را دقیقا کی تحویل خواهید گرفت و یا واحدی که تحویل می گیرید چقدر با آنچه که تصورش را می کردید فاصله دارد و یا اصلا پایانکار و صورتجلسه تفکیکی قرار است چه موقع آماده شود تا بتوانید واحد خود را به خریدار بعدی واگذار کنید. به طور کلی بهتر است در ابتدا واحد و سند مربوطه را رویت و بررسی کنید و بعد اقدام به پرداخت وجه نمایید تا از عواقب احتمالی در امان بمانید. البته مهم ترین مزیت پیش خرید آپارتمان این است که شما با سرمایه اندک می توانید خانه بخرید و در مراحل بعدی مجبور به صرفه جویی و پرداخت اقساط واحد خود خواهید شد. بنابراین در شرایط تورمی که قیمت ملک در حال رشد است، پیش خرید آپارتمان چندان هم فکر بدی به نظر نمی رسد. اگر قصد چنین کاری دارید برای گزینه های بیشتر، سراغ فازهای 5 و 8 و 9 پردیس بروید. در این فازها، پروژه های مسکونی بیشترین تعداد پیش فروش خانه را ارائه می دهند و گزینه های بیشتری برای بررسی در اختیار خواهید داشت. از طرفی چون تعداد افراد متقاضی پیش خرید در این فازها بالاتر است، احتمالا قراردادهای محکم تر با تعهدات شفاف تر برای معاملات پیش فروش و پیش خرید عقد می شود.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید خانه

راهنمای خرید خانه در اندیشه

راهنمای خرید خانه در هشتگرد

راهنمای خرید خانه در پرند

خرید مسکن مهر در پردیس

مسکن مهر پروژه ای بود که در دولت های نهم و دهم به اجرا گذاشته شد، از آنجا که در کلانشهرها، بخش زیادی از قیمت تمام شده مسکن را قیمت زمین تشکیل می دهد، هدف اصلی طرح مسکن مهر کاهش هزینه های زمین و امکان خرید خانه برای تمام اقشار جامعه است.

زمین هایی که مسکن مهر در آن ساخته می شود به دو نوع ملکی و اجاره نود و نه ساله تقسیم می شود. در واحدهایی که عرصه آنها به صورت ملکی است، خریداران واحدهای مسکن مهر در واقع مالکان زمین هستند و قدرالسهم مشخصی به هرکدام از آنها تعلق می گیرد.

در پروژه های مسکن مهر که قرارداد آنها به صورت اجاره 99 ساله است، خریداران مسکن در واقع سهمی از زمین پروژه ندارند و تنها مالک اعیان واحد خریداری شده هستند و عرصه ملک در مالکیت دولت باقی می ماند و به مدت 99 سال به متقاضی اجاره داده می شود. در این صورت قرارداد اجاره 99 ساله برای خریداران تنظیم می شود و از خریدار با عنوان مستاجر یاد می شود.

در خرید مسکن مهر به صورت اقساطی، زمانیکه قرارداد پیش فروش بین سازنده و متقاضی منعقد می شود، ابتدا باید مراحل لازم برای تخصیص وام و دریافت دفترچه اقساط انجام شود و سپس برای انتقال مالکیت اقدام شود. در قرارداد پیش فروش یا صورتجلسه تخصیص واحد، دقت کنید که حتما نام بلوک پروژه، طبقه و واحد مد نظر تعیین شده باشد و مراحل سفت کاری به پایان برسد. پروژه مورد نظر از نظر قانونی باید قابلیت دریافت وام و تسهیلات و اخذ دفترچه اقساط را داشته باشد. از آنجا که نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر، ضوابط ویژه ای دارد باید انتقال این واحدها حتما زیر نظر شرکت عمران شهر جدید پردیس و کارگزاری مسکن مهر انجام شود. در فرایند انتقال، امضای قرارداد یا مبایعه نامه در بنگاه های املاک به هیچ وجه کفایت نمی کند. در معاملات مسکن مهر قبل از استعلام وضعیت واحد مورد نظر و مالکیت آن به هیچ وجه مبلغی را پرداخت نکنید. در صورتیکه واحدهای مسکن مهر سند رسمی نداشته باشند، استعلام مالکیت آن از اداره ثبت اسناد میسر نخواهد بود و باید به شرکت عمران شهر جدید پردیس مراجعه کنید.

به این مسئله دقت داشته باشید هر شخص حقیقی امکان خرید تنها یک واحد از واحدهای مسکن مهر را دارد و تنظیم سند رسمی تنها در صورتی امکان پذیر است که برای واحدها پایانکار ساختمان صادر شده باشد. اسناد مسکن مهر به صورت قرارداد 5 برگی ضد جعل ارائه می شود که در آن طبقه، جهت و واحد مربوطه کاملا مشخص شده است. بهتر است که از خرید امتیاز مسکن مهر اجتناب کنید چون در این صورت مشخصات واحد به طور دقیق تعیین نشده و از نظر اعتبار قانونی مشکلاتی برآن وارد است.

مسکن مهر

طرح اقدام ملی مسکن در پردیس

طبق طرح اقدام ملی مسکن قرار است 400 هزار واحد مسکونی در سطح کشور ساخته شود. در این طرح واحدهای مسکونی با قیمت تمام شده عرضه می شوند و متقاضیان می توانند بین 75 تا 100 میلیون تومان وام با کارمزد 18% دریافت کنند. خریداران واحدهای مسکونی باید در ابتدای کار حدود 40 میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت، پرداخت کنند و بقیه مبلغ با پیشرفت کار پرداخت می شود.

پس اگر از متقاضیان خرید مسکن در طرح مذکور هستید، بعد از ثبت نام و ارسال مدارک لازم در سامانه طرح اقدام ملی مسکن برای دریافت تسهیلات مربوطه به بانک مسکن  مراجعه کنید. بعد از اعطای وام از سوی بانک، 30 درصد از مبلغ پروژه را به عنوان پیش پرداخت، قبل از شروع پروژه پرداخت کنید. این طرح برای کسانی قابل استفاده است که قبلا از تسهیلات دولتی زمین و مسکن برای خانه دار شدن استفاده نکرده باشند و طی 5 سال اخیر در شهر مورد نظر سکونت داشته باشند.

طبق برنامه ریزی های انجام شده تعداد 19 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن قرار است در پردیس ساخته شود که هزینه ساخت این واحدها حدود 2.5 تا 3.5 میلیون تومان برای هر متر مربع برآورد شده است. در واقع برای خرید یک واحد 80 متری در شهر پردیس شما بین 200 تا 280 میلیون سرمایه گذاری خواهید کرد که در حدود 100 میلیون آن از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود. تنوع در متراژ خانه ها و تعداد طبقات کمتر از مزیت های این طرح نسبت به طرح مسکن مهر است.

طرح اقدام ملی مسکن

قیمت خرید خانه در پردیس

شهر جدید پردیس یکی از مناطقی است که در چند سال اخیر با رشد قیمت بیش از 300 درصدی مواجه بوده و شیب این رشد قیمت همچنان در حال تند تر شدن است؛ برای مثال اگر شما در سال 95 با مبلغ 120 میلیون تومان می توانستید یک واحد نوساز 70 متری در فازهای 1 تا 3 در پردیس خریداری کنید، امسال با این مبلغ و حتی بیشتر از آن صرفا می توانید این واحد را رهن کنید. با توجه به اینکه قیمت رهن کامل واحد مسکونی بین 1/6 تا  1/4 ارزش آپارتمان است، پس ارزش همین واحد 70 متری در حال حاضر بین 500 تا 700 میلیون براورد می شود. این یعنی رشد قیمت 400 درصدی!

اگر با دقت آمارها را بررسی کنیم می توانیم به این نکته پی ببریم که افزایش قیمت مسکن شهر جدید پردیس حتی از بعضی مناطق تهران هم بیشتر بوده و این مسئله چند دلیل عمده دارد؛ اول اینکه بخش عمده ای از رشد قیمت خانه های پردیس پیرو تورم کلی حاکم بر اقتصاد است که در سایر دارایی ها به جز ملک نیز شاهد آن هستیم و طبیعی است که شهر پردیس نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. گذشته از این مورد، پردیس نزدیک ترین شهر جدید به پایتخت است و طبیعی است که به دلیل فاصله کم و آب و هوای مطبوع اولین مقصد جمعیت سرریز پایتخت شلوغ و چند میلیونی برای تامین مسکن باشد. مورد بعدی که شاید در رشد قیمت زمین در پردیس دخیل باشد موقعیت خاص قرار گیری آن در محور تهران- شمال و جاذبه های گردشگری و حتی اشتغال در خود شهر است که به خودی خود در جذب جمعیت ساکن و سرمایه گذار موفق بوده است.

خرید خانه در پردیس

اجاره خانه در پردیس

قیمت رهن و اجاره در پردیس شاید با بعضی مناطق تهران برابری کند با این تفاوت که شما با پرداخت مبلغ یکسان امکانات بیشتری در پردیس دریافت می کنید؛ برای مثال اگر با پرداخت مبلغی در تهران بتوانید آپارتمان 50 متری با 20 سال قدمت و بدون امکانات و نور و تهویه مناسب در یکی از مناطق جنوبی شهر ساکن شوید، احتمالا با پرداخت همین مبلغ در پردیس می توانید آپارتمان نوساز 87 متری دو خوابه در طبقه دهم یک برج با تمام امکانات پارکینگ، انباری، آسانسور و نور گیری مناسب ساکن شوید و از هوای پاک پردیس تنفس کنید.

البته اگر محل کارتان تهران است باید بدانید که هر روز صبح برای رسیدن به محل کارتان حداقل 45 دقیقه رانندگی در پیش دارید. اجاره خانه در پردیس، در فازهای مختلف آن به دلیل امکانات متفاوت، قیمت های متفاوتی دارد و متناسب با قیمت خرید خانه در فازهای مختلف پردیس است. بنابراین قیمت اجاره در فازهای 1 تا 4 پردیس بالاتر از سایر فازها است. البته متراژ واحدهای مسکونی در این فازها هم بالاتر است.

خرید زمین در پردیس

یکی از رایج ترین سرمایه گذاری ها در عرصه ملک، بعد از خرید آپارتمان، خرید زمین است. شهر پردیس یکی از مناطقی است که در چند سال اخیر قیمت زمین در آن رشد زیادی داشته است و متقاضیان خرید زمین در پردیس همچنان در حال افزایش هستند. به طور کلی برای خرید زمین به چند نکته باید دقت کنید:

1.  هدف خود را از خرید زمین مشخص کنید؛ اگر تصمیم شما از خرید، سرمایه گذاری است و بعد از مدتی قصد فروش آن را بدون هیچ گونه دخل و تصرف دارید می توانید زمین های با متراژ بالا و حتی تفکیک نشده و بدون جواز ساخت هم انتخاب کنید. ولی اگر قصد ساخت و ساز، مشارکت در ساخت و یا استفاده دیگر از زمین را دارید، زمین باید تفکیک شده و با کاربری مشخص و دارای مجوز برای ساخت یا سایر فعالیت ها باشد. برای خرید زمین در متراژ بزرگ فاز 10 پردیس بهترین گزینه است؛ این فاز فعلا خالی از واحدهای مسکونی است ولی به محض شروع ساخت و ساز و جذب سرمایه، قیمت زمین های آن به سرعت روند رشد خود را طی خواهد کرد.

2.  کاربری زمین مورد نظرتان را مشخص کنید؛ زمین مورد معامله ممکن است کاربری صنعتی، آموزشی، تجاری، کشاورزی یا مسکونی باشد. پس در هنگام خرید زمین باید به کاربری زمین های اطراف و کل محدوده دقت کنید. زمین های با کاربری صنعتی و کشاورزی در پردیس، بیشتر در فازهای 6 و 7 و در جوار مناطق صنعتی خرمدشت و سیاهسنگ قرار گرفته و در بقیه فازهای پردیس زمین های با کاربری مسکونی یا تجاری قابل خرید است.

3.  به نوع مالکیت زمین دقت کنید؛ زمین ها ممکن است مالکیت دولتی، حقوقی یا حقیقی، بنیاد شهید، تعاونی، وقفی ، شهرداری و ... داشته باشند. نوع مالکیت در قیمت زمین در پردیس و یا هر جای دیگر تاثیر گذار خواهد بود.

4.  به جنبه های مثبت و منفی زمین دقت کنید؛ زمین های دوکله، دونبش، بر اصلی زمین، گذر زمین، همجواری با کاربری های اطراف و ... همگی  در قیمت زمین تاثیر گذار است.

5.  قبل از معامله زمین استعلام بگیرید؛ طبق بخشنامه وزارت مسکن و شهرسازی، هرگونه نقل و انتقال زمین به اشخاص حقیقی یا حقوقی در خارج از محدوده شهرها ممنوع است. همچنین زمین خریداری شده باید خارج از محدوده طرح تفصیلی باشد.

خرید زمین در پردیس


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله راهنمای خرید خانه در پردیس چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

عکس پیش فرض کاربر
نیلوفر ۱۴۰۰-۰۵-۱۲
در صورت امکان درمورد زمینهای بنیان مسکن توضیح دهید با تشکر

بله حتما به زودی مقاله ای با همین عنوان داخل سایت قرار می دهیم.

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت