خانه شمالی بخریم یا جنوبی؟

همه ما با اصطلاح خانه شمالی یا جنوبی آشنا هستیم و به گوشمان خورده است. به طور کلی خانه‌هایی که اول حیاط قرار دارد خانه‌های شمالی و خانه‌هایی که ابتدا ورودی خانه قرار داشته و در پشت آن حیاط است خانه جنوبی گفته می‌شود. اما خانه شمالی یا جنوبی و یا به طور کلی جهت قرار گیری خانه نسبت به نور خورشید چگونه تعیین می‌شود؟ هر کدام از خانه‌های شمالی یا جنوبی چه مزیت‌هایی دارند؟ در هنگام خرید خانه یا آپارتمان بهتر است خانه شمالی را انتخاب کنیم یا جنوبی؟ همه این سوالات را در ادامه پاسخ خواهیم داد. پیشنهاد می کنیم به آگهی های ما در وب سایت شهرهای جدید سری بزنید.

چگونه تشخیص دهیم خانه شمالی است یا جنوبی؟

اولین راه آسان برای تشخیص جهت خانه پرسش از کارشناس املاک است. کارشناس یا مشاوراملاک وظیفه دارد در کمال صداقت و درستی تمام مشخصات خانه را به شما ارائه کند. راه دوم و تشخیص جهت خانه توسط خود فرد، استفاده از جهت‌های جغرافیایی است. یعنی شما باید با جهت‌های جغرافیایی شمال، جنوب، شرق و غرب آشنا باشید تا بتوانید جهت خانه را نیز تشخیص دهید. گوشی‌های هوشمند برنامه‌های مخصوص برای تعیین جهت‌ها را دارند؛ راه دیگر که همه ما در مدرسه یاد گرفته‌ایم تشخیص جهت خانه با استفاده از محل قرارگیری خورشید است. 

باتوجه به اینکه خورشید از شرق طلوع کرده و در غرب غروب می‌کند می‌توان جهت کوچه را نیز شناسایی کرد. معمولاً در کوچه‌ها دو ردیف خانه ساخته می‌شود. هنگامی که شما در کوچه‌ای از سمت شرق بایستید و دید شما به سمت شمال کوچه باشد. خانه‌های سمت شمال کوچه، شمالی و خانه‌های سمت جنوب کوچه، خانه‌های جنوبی خواهند بود.

خانه شمالی یعنی چه؟

این سوال که خانه شمالی بخریم یا جنوبی موقع خرید خانه فکر هر کس را به خود مشغول می کند. در ساختمان شمالی سازه به طور کلی از سمت جنوب نور مستقیم داشته و از سمت شمال نور غیر مستقیم دارد. (نورگیر و پاسیو). به طور کلی نور شمالی از انعکاس نور خورشید روی سطوح دیگر به وجود می‌آید بنابراین نور ملایمی بوده و گرمای کمی دارد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید خانه در پرند

راهنمای خرید خانه در هشتگرد

راهنمای خرید خانه در اندیشه

راهنمای خرید خانه در پردیس

ساختمان جنوبی یعنی چه؟

ساختمان جنوبی همانطور که گفته شد در سمت جنوب کوچه قرار داشته و از دو طرف نور مستقیم دارد. بنابراین نیاز به نورگیر و پاسیو نداشته و فضای بهتری دارد. برخی از ساختمان‌ها نیز اصطلاحاً دو کله هستند یعنی شمالی و جنوبی بوده و دو درب ورودی دارند. معمولاً یک درب به سمت حیاط خانه (شمالی) و یک درب ورود مستقیم به بنا (جنوبی) است.

خانه‌های شرقی یا غربی:

برخی از ساختمان‌ها در جهت شرقی و غربی ساخته می‌شود اما بسیاری از مردم خانه‌های شمالی یا جنوبی را انتخاب می‌کنند. زیرا خانه‌های شرقی و غربی مدت زمان کمی در طول روز نور خورشید را دریافت می‌کنند. این در حالی است که خانه‌های شمالی و جنوبی در طول روز نور خورشید را دارند. در خانه‌های شرقی تنها نور خورشید در صبح به داخل خانه می‌آید که نور کم جانی است. در خانه‌های غربی نیز نور غروب که تیز است و چشم را اذیت می‌کند وارد خانه می‌شود.

 

خانه شمالی چه تفاوتی با خانه جنوبی دارد؟

مهم‌ترین تفاوت خانه شمالی با جنوبی در میزان نورگیری خانه است. امروزه در شهرهای بزرگ خانه و آپارتمان به صورت متراکم و مجتمع ساخته می‌شود و معمولاً در هر طبقه چندین واحد وجود دارد. در خانه‌های تک واحدی مشکل نورگیری برای واحدها وجود ندارد زیرا خانه از سمت شمال و جنوب نورگیر و پنجره دارد. اما در آپارتمان‌های چند واحدی برخی از واحدها شمالی و برخی جنوبی ساخته می‌شوند و در نتیجه از نظر نورگیری با هم فرق خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

متراژ آپارتمان و همه نکات آن

کدام طبقه آپارتمان برای خرید بهتر است؟

ساختمان جنوبی از سمت حیاط و کوچه نورگیری دارند بنابراین به پاسیو و نورگیر احتیاجی ندارند. این ساختمان‌ها نقشه بهتری داشته و معمولاً فضای پارکینگ بهتری نیز دارند. به عبارتی سطح و مساحت خانه نیز مفید و بدون پرتی خواهد بود. اما ساختمان‌های شمالی چون فقط از سمت حیاط نور می‌گیرند معمولاً پاسیو و نورگیر داخل واحد ساخته می‌شود تا فضای داخلی از نور خورشید بی بهره نماند.

خانه‌های شمالی رو به حیاط معمولاً بزرگتر، دارای نمای بهتر و تهویه طبیعی ایده آل داشته و به طور کلی واحدهای شمالی رو به حیاط نسبت به خانه‌های پشتی ساختمان شرایط مطلوبی برای زندگی دارند.

خانه‌های جنوبی نور گرم و دلپذیری داشته و در فصل زمستان نیز دمای مطلوب و گرمی دارد. به همین دلیل است که در مناطق سردسیر خانه‌های جنوبی بیشتر مشتری دارند. در مقابل خانه‌های شمالی در فصل گرما خنگ‌تر تر بوده و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند. خانه‌های شمالی در مناطق گرمسیر و کویری نیز طرفداران بیشتری داشته و مناسب‌تر هستند.

خانه‌ها یا واحدهایی که به سمت حیاط قرار دارند از نظر امنیت نیز وضعیت بهتری نسبت به واحدهای پشتی دارند. معمولاً برای یک سارق ورود از حیاط کار خطرناک و پر ریسکی است و سارق ترجیح می‌دهد از در پشتی و فرعی وارد خانه شود. به عبارت دیگر خانه در معرض دید مستقیم ساکنان قرار دارد و باعث امنیت واحدهای رو به حیاط می‌شود. به همین دلیل آمار سرقت از خانه‌های پشتی در ساختمان‌های شمالی بالا است. در ساختمان‌های جنوبی نیز با توجه به اینکه درب ورودی در دید ساکنان قرار ندارد امنیت ساختمان کمی پایین می‌آید.

در ساختمانی که واحدهای آن شمالی است و هر طبقه چندین واحد دارد واحدهایی که رو به جلوی ساختمان ساخته می‌شوند معمولاً پنجره‌های بزرگتری داشته و نورگیری خوبی دارند. این واحدها معمولاً مورد پسند افراد قرار می‌گیرد و ارزش بالاتری نیز دارد. اما واحدهای پشتی در ساختمان‌های شمالی معمولاً پنجره کوچک‌تر و در نتیجه نور کمتری نیز دارند و کمتر مورد پسند قرار می‌گیرند.

هم در خانه‌های شمالی و هم جنوبی واحدهایی که به سمت شمال قرار گرفته‌اند چون به حیاط راه دارند گرد و غبار بیشتری نیز وارد خانه می‌شود و آلودگی صوتی بالایی نیز دارند. البته استفاده از پنجره دوجداره  تا حد زیادی این مشکلات را کم کرده است. در ساختمان‌های شمالی واحدهایی که به سمت شمال قرار دارند از قیمت بالاتری برخوردار هستند زیرا نورگیری بهتری دارند. واحدهای جنوبی در ساختمان شمالی به علت نور کم‌تری که دارند قیمت کمتری نیز دارند. اما در ساختمان‌های جنوبی قیمت‌ همه واحدها یکسان است زیرا تمام واحدها از نور مساوی برخوردارند.

پنجره‌های جنوبی خانه در طول 24 ساعت بیشترین اشعه نور خورشید را دارند و بنابراین گل‌ها و گیاهانی که به نور غیر مستقیم خورشید احتیاج دارند باید پشت پنجره جنوبی قرار گیرند. در پنجره‌های جنوبی هوا به سرعت گرم می‌شود و برای گیاهان مقاوم به گرما از جمله کاکتوس محل مناسبی است.

با توجه به توضیح‌های داده شده نمی‌توان به طور مطلق گفت کدام خانه بهتر و کدام خانه بدتر است. علاوه بر شمالی یا جنوبی بودن خانه سبک زندگی و فضای مورد پسند افراد نیز در انتخاب خانه موثر است. با در نظر گرفتن تمام نکات گفته شده می‌توان خانه مناسب شمالی یا جنوبی را انتخاب کرد.

به عنوان مثال اگر به نور خورشید علاقه دارید بهتر است خانه‌های جنوبی را انتخاب کنید. اما اگر بودجه کمتری برای خرید خانه و آپارتمان دارید یا دوست دارید خانه تاریک و خنک باشد یا بیشتر طول روز در خانه نیستید بهتر است خانه‌های شمالی را انتخاب کنید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله خانه شمالی بخریم یا جنوبی؟ چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت