همه چیز درباره شهر جدید پردیس

شهر جدید پردیس یکی از شهر های جدید تهران است که امروزه به دلیل افزایش بیش از حد قیمت خانه در تهران، رونق بسیار زیادی گرفته است.

موقعیت جغرافیایی شهر جدید پردیس

شهرستان پردیس واقع در استان تهران، سه بخش اصلی پردیس، بومهن وجاجرود (بخش جاجرود اخیرا و در سال 97 به این شهرستان الحاق شده) را در برمی گیرد.

پردیس با شهرستان های دماوند در شرق، تهران در غرب، شمیرانات در شمال و پاکدشت در جنوب همجوار است.

شهر جدید پردیس با 4200 هکتار وسعت در محور تهران _ آبعلی و در 17 کیلومتری پایتخت واقع شده. این شهر نوپا از شمال به سلسله کوه های البرز، از غرب به منطقه جاجرود، از شرق به بومهن و از جنوب  به روستاهای کرکشت و طاهر آباد محدود می شود. از نظر آب و هوایی، پردیس دارای آب و هوای  معتدل کوهستانی و چهار فصل و شیب و پوشش گیاهی مناسب است.

در جشنواره مردمی که در اسفند سال 97 برگزار شد در بین شهرهای جدید، پردیس با 23414 رای به عنوان برترین شهر جدید انتخاب شد و پس از آن شهرهای جدید اندیشه و هشتگرد به ترتیب با 14090 و 9381 رای در رده های بعدی قرار گرفتند.

موقعیت جغرافیایی شهر پردیس

معرفی فازهای شهر جدید پردیس

شهر جدید پردیس دارای حریم شهری 90 کیلومتری و 10 فاز است که فازهای یک، دو، سه، چهار، پنج، هشت و یازده کاربری مسکونی دارند. فاز 6 با کاربری آموزشی و تحقیقاتی مورد بهره برداری قرار گرفته که پارک فناوری پردیس و دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور واحد پردیس را در بر می گیرد. فاز 7 پردیس با کاربری صنعتی، مناطق خرمدشت و سیاهسنگ را شامل می شود که کارگاه های متعدد صنعتی را در خود جای داده است.

معرفی فاز های پردیس

فاز یک پردیس

این فاز که قدیمی ترین فاز پردیس است، با کاربری مسکونی، واحدهای آپارتمانی و خانه های ویلایی را درون خود جای داده، قدمت سکونت و تراکم نسبی جمعیت و وجود امکانات رفاهی کافی در این فاز، باعث رشد قابل قبول آن شده است. فاز یک بین فازهای دو و سه قرار گرفته و از نظر موقعیت، برتری قابل توجهی نسبت به سایر فازهای پردیس دارد؛ به همین دلیل میانگین قیمت واحدهای مسکونی در این فاز از سایر فازهای پردیس کمی بیشتر است.

فاز یک پردیس

فاز دو پردیس

این فاز به دلیل دسترسی مناسب به مراکز خرید حائز اهمیت است. در فاز دو نیز مانند فاز یک واحدهای آپارتمانی و خانه های ویلایی به چشم می خورد. تعدد مراکز تجاری و خرید در فاز دو، موجب افزایش تقاضا شده و همین امر سبب شده تا قیمت خرید و اجاره واحدهای مسکونی بالاتر از میانگین قیمت مسکن در پردیس باشد.

فاز سه پردیس

از مهمترین ویژگی های این فاز، در برداشتن مراکز خرید و مجتمع های تجاری متعدد، دسترسی مناسب به حمل و نقل عمومی و ایستگاه های اتوبوس و خیابان های اصلی حریم شهری می باشد. فاز سه به دلیل امکانات رفاهی قابل قبول و در برداشتن مسکن مهر از مناطق خوب شهر پردیس محسوب می شود، همچنین قیمت واحدهای مسکونی نیز تا حدودی پایین تر از فازهای یک و دو بوده و به دلیل وجود واحد های مسکن مهر، متقاضیان خرید و اجاره مسکن در این فاز نیز در حال رشد است.

فاز سه پردیس

فاز چهار پردیس

در این فاز نیز مانند فاز دو، خانه های ویلایی در کنار برج های مسکونی به چشم می خورد. فاز 4 همچنین یک مجتمع تجاری ویک پژوهشکده را در خود جای داده است. متقاضیان مسکن در شهر جدید پردیس باید به این مسئله دقت کنند که فازهای یک تا چهار ارائه کننده واحدهای با متراژ بالای 80 متر بوده و به ندرت واحد های متراژ پایین می توان در آن ها پیدا کرد.

فاز های شش و هفت پردیس همانطور که قبلا هم گفته شد، فازهای با کاربری آموزشی، پژوهشی و صنعتی هستند.

فاز هشت پردیس

فاز 8، از فازهای نوساز است که امکانات شهری و رفاهی در آن از حد مطلوب کمی فاصله دارد. این فاز در بردارنده مسکن های مهر با قیمت پایین تر است و به ندرت خانه های ویلایی در آن مشاهده می شود، همچنین واحدهای آپارتمانی با متراژ پایین تر در این فاز ساخته شده که این امر باعث افزایش تدریجی تقاضای خرید خانه و به دنبال آن رشد جمعیت و امکانات زیرساختی خواهد شد.

فاز 8 پردیس

فازهای پنج و نه پردیس در دست احداث است و فعلا به محله بهره برداری و اسکان نرسیده اند.

فاز 5 پردیس

فاز یازده پردیس (شهرک آرا)

این فاز که به شهرک آرا شهرت دارد، دارای 35000 واحد مسکن مهر است؛ پیمانکاری این واحدها را شرکت کوزو از کشور ترکیه به عهده دارد. فاز یازده توسط یک خیابان اصلی که از طریق تونل به آزاد راه تهران- پردیس متصل می شود، به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود و به دلیل وسعت زیاد دارای 5 زون است که مجموعا از 564 بلوک 15 طبقه ای و هر طبقه با 4 واحد مسکونی تشکیل می شود.

زون یک: در قسمت شمالی فاز یازده قرار گرفته و متشکل از 109 بلوک و 6431 واحد مسکونی است.

زون دو: در قسمت جنوبی فاز یازده واقع شده و 126 بلوک با 7434 واحد مسکونی را در خود جای داده است.

زون سه: در جوار زون دو و قسمت جنوبی فاز با 111 بلوک و 6549 واحد مسکونی قراردارد.

زون چهار: متشکل از 110 بلوک است که 55 بلوک آن در قسمت جنوبی و 55 بلوک آن در قسمت شمالی مستقر است. این زون 6490 واحد مسکونی دارد.

زون پنج: در قسمت شمالی قرار دارد و از 108 بلوک و 6372 واحد تشکیل می شود.

به طور کلی بیشتر واحدهای یازده در مرحله تحویل به متقاضیان است و به دلیل قیمت مناسب، سرمایه گذاران زیادی برای خرید خانه جذب این منطقه شده اند. هرچند امکانات زیرساختی و رفاهی در این فاز به حد مطلوب خود نرسید، ولی در آینده نزدیک فاز یازده به یکی از پرطرفدارترین مناطق شهر پردیس تبدیل خواهد شد. 

فاز 11 پردیس

مهم ترین ویژگی های شهرک آرا عبارتست از: 

1. واحدهای 87 متری 2 خوابه با امکانات

2. درب های ضد سرقت و شیشه های دو جداره

3. آیفون تصویری و شیرآلات KWC ، پکیج و کولر 

4. سیستم اطفای حریق و دو لاین آسانسور

5. مقاومت بالا در برابر زلزله

6. منطقه کوهستانی در ارتفاعات شهر و ویو بی نظیر

مقایسه شهر جدید پردیس با پرند

شهر جدید پردیس در مقایسه با پرند از قدمت بیشتری برخوردار است، به همین دلیل این شهر بخش زیادی از رشد خود را پشت سر گذاشته و به دلیل امکانات و خدمات بیشتر، موقعیت بهتری برای سکونت دارد. پردیس از نظر امکانات فرهنگی، رفاهی، آموزشی و همچنین خدمات درمانی و فضای سبز شهری وضعیت بهتری نسبت به پرند دارد. از نظر فاصله از پایتخت و دسترسی و آب و هوا نیز پردیس انتخاب مناسب تری است؛ در مقابل شهر پرند در حال تکمیل و توسعه امکانات شهری بوده و ظرفیت بیشتری برای پیشرفت در سال های آتی خوهد داشت و به دلیل پایین بودن قیمت واحدهای مسکونی نسبت به پردیس، شهر پرند برای سرمایه گذاری با نرخ های پایین تر احتمالا بهتر خواهد بود؛ زیرا روند رشد خود را به طور کامل طی نکرده و واحدهای مسکونی برای متقاضیان با قیمت بسیار مناسب عرضه می گردد.

مقایسه شهر جدید پردیس با اندیشه

شاید سوال بسیاری از متقاضیان خرید مسکن مهر این باشد که پردیس بهتر است یا اندیشه؟ در پاسخ باید گفت، اندیشه در 30 کیلومتری تهران و در مجاورت مرکز استان البرز، یعنی کلانشهر کرج قرار گرفته و تمام فازهای اندیشه امکانات رفاهی و خدمات آموزشی، درمانی و زیر ساخت های شهری مناسبی دارند؛ همچنین شهر جدید اندیشه در ارائه واحدهای با متراژ پایین بهتر از پردیس بوده و به طور کلی قیمت واحدهای مسکونی در دو شهر نزدیک به هم هستند (البته با کمی تفاوت، پردیس از نظر قیمت مسکن پیشتاز است)؛ از طرفی پردیس که در فاصله 17 کیلومتری از تهران واقع است، به دلیل دسترسی مناسب به پایتخت و امکانات و خدمات شهری مناسب در جذب جمعیت موفق تر بوده و پیش بینی می شود با بهره برداری از خط متروی پردیس در آینده نزدیک، توسعه این شهر جدید از این میزان هم بالاتر رود و البته پردیس با توجه به آب و هوای مطبوع و قیمت مناسب زمین، انتخاب مناسبی برای ساخت خانه های ویلایی و حیاط دار است.

پردیس یا اندیشه؟

سرمایه گذاری در پردیس

موقعیت جغرافیایی پردیس، قرار گرفتن در یکی از جاده های شلوغ منتهی به شمال کشور، نزدیک ترین شهر به منطقه یک پایتخت، انواع برنامه ها و پروژه های زیر ساختی و روبنایی مانند احداث آزادراه تهران- پردیس و یا اجرای خط لوله انتقال آب و افزایش مستمر قیمت مسکن، حاکی از آن است که این شهر نوپا یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن و همچنین بخش تجاری و تفریحی مانند شهربازی، سالن های سینما و مراکز گردشگری به شمار می رود. طرح احداث مترو که طبق پیش بینی ها حداکثر تا چهار سال آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید نیز بر اهمیت پردیس خواهد افزود.

به این مسئله هم باید اشاره کرد که ساخت و ساز در پردیس قابل مقایسه با سایر شهرهای جدید مانند پرند و هشتگرد نیست؛ زیرا موقعیت جغرافیایی پردیس به گونه ای است که برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی و انشعابات آب و گاز باید از بخش کوهستانی شمال تهران عبور کرد و این مسئله باعث افزایش هزینه تمام شده و زمان بهره برداری پروژه های عمرانی شده است.

بیشتر بدانید: پیش بینی آینده شهر جدید پردیس

امکانات رفاهی شهر جدید پردیس

در حال حاضر امکانات شهری مانند مراکز تجاری، آتش نشانی، اورژانس، پلیس انتظامی و راهنمایی و رانندگی و ادارات متعدد در شهر پردیس دایر هستند و سی هزار سند غیر قابل جعل واحدهای مسکن مهر از مجموع هشتاد و پنج هزار واحد، به متقاضیان تحویل داده شده و با روند افزایش جمعیت طی پنج سال اخیر، قیمت مسکن تا 4 برابر افزایش یافته است.

مراکز درمانی پردیس

بیمارستان شفا، مرکز بهداشت و درمان پردیس، درمانگاه مهرجرد و درمانگاه کوثر

بیمارستان شفای پردیس

مجتمع های تجاری- اداری پردیس

مجتمع تجاری گلستان، مرکز خرید پردیس، مرکز خرید امید، مجتمع تجاری ایران زمین، پاساژ الماس، مرکز خرید ولیعصر، پاساژ نیما، مجتمع تجاری بهارستان

مجتمع تجاری بهارستان پردیس

ادارات پردیس

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کار- تعاون و رفاه اجتماعی، اداره امور مالیاتی، اداره صنعت – معدن و تجارت، اداره آموزش پرورش پردیس، پلیس راهور، کلانتری، دادگستری، اداره منابع طبیعی، سازمان حمل و نقل، فرمانداری شهرستان پردیس، شرکت عمران شهر جدید پردیس، شهرداری پردیس، اداره تربیت بدنی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 

شهرداری پردیس

مراکز آموزش عالی و پژوهشی پردیس

دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور واحد پردیس، پارک فناوری پردیس که به عنوان مهم ترین و اولین پارک فناوری بین المللی ایران در مجاورت شهر پردیس قراردارد.

پارک ها و فضای سبز پردیس

پارک مشاهیر، پارک نورالشهدا، بوستان گلها، بوستان ارغوان، پارک سلامت، پارک ولایت، بوستان الغدیر، باغ گل و بوستان خلیج فارس.

پارک های پردیس


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله همه چیز درباره شهر جدید پردیس چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

عکس پیش فرض کاربر
حمید حسینیان ۱۴۰۰-۱۰-۱۶
با تشکر از جمع آوری کننده اطلاعات شهر پردیس

سلام ممنون از نظرات ارزشمند شما و خوشحالیم که مطالب سایت ما را دنبال می کنید.

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت